Изборът на правилното витло/пропелер

Правилният пропелер, ще извлече най-доброто представяне от вашата лодка. Напасването на витлото към вашето приложение, независимо дали е круиз, водни ски или производителност, увеличава максимално мощността от вашия двигател. Освен това помага при управление и ускорение. Използвайте това ръководство, за да научите как различните дизайни на витлата влияят на ефективността, мощността и скоростта и след това научете как да изберете правилната опора за вашата лодка и приложение.

Как работят пропелерите?

Витлото има хъб, заобиколена от лопатки с еднаква дължина и размер. Остриетата са усукани, така че да избутват водата към задната част, докато се въртят. Това натискане е това, което тласка лодката напред във водата. Повечето остриета се въртят в дясна посока (по часовниковата стрелка), когато се гледат отзад. Левите витла са съчетани с дясно витло в инсталации с два двигателя, за да поддържат лодката стабилна и да намалят усилието при управление.

Дизайн

Всички пропелери, ще бъдат описани с две числа, като например 13 x 21. Тези числа са диаметърът и стъпката. Диаметърът е общият размер лопатките, измерен от върховете. Витло с голям диаметър може да изтласка повече вода от витло с малък диаметър, създавайки повече мощност. Диаметърът е предварително определен от производителя за всеки модел двигател. Вашият избор на пропелер ще бъде фокусиран върху вашите нужди.

Стъпката(pinch) е разстоянието, на което витлото ще премести лодката след едно завъртане (без да се отчита приплъзването). Витлото с по-нисък наклон(стъпка) ще създаде повече мощност поради повече обороти на двигателя, но лодката ще се движи по-бавно. Подпората с по-висок наклон позволява на лодката да се движи по-бързо, като изминава по-голямо разстояние с всяко завъртане. Когато избирате витло, изберете стъпка, която ще поддържа оборотите на двигателя в препоръчителния работен диапазон иначе казано двигателят да успава да развива максималните обороти предвидени от производителят. Преминаването под диапазона ще доведе до буксуване на лодката, докато преминаването над него може да причини напрежение на двигателя и ще задейства електрония ограничител на обороти което води до тресене на мотора докато оборотите не се свалят.

Остриетата(лопатките) имат други важни характеристики, вградени в дизайна им. Ъгъл на наклона между острието и хъб-а. Ъгълът на наклона може да бъде плосък, оставайки еднакъв по цялото острие, или прогресивен, което означава, че ъгълът се увеличава с приближаването на върха. Пропелерите имат угъл между 0 и 20 градуса. Ъгълът на наклона определя колко носът се издига от водата. Витлата с висок наклон са идеални за леки, високоскоростни лодки. Твърде големият ъгъл обаче ще натовари двигателя и ще намали общата производителност.

Някои пропелери са чашковидни, което означава, че имат заоблен ръб на лопатките. Чашата създава повече пространство между страните на остриетата, намалявайки вентилацията и приплъзването. Ако чашата е на върха на острието, острието има увеличен наклонен ъгъл и по-високо повдигане на носа. Ако чашата е на задния ръб, това ефективно увеличава размера на стъпката и витлото ще създаде повече мощност за сметка на скоростта на двигателя.

Остриетата също са проектирани да предотвратяват вентилация и кавитация. Вентилацията е, когато въздухът се изтегля около лопатките между повърхността на лопатките и водата. Вентилацията увеличава RPM, но намалява скоростта, особено по време на рязко ускорение. Антивентилационната плоча, монтирана на извънбордовия двигател, помага да се предотврати този проблем. Кавитацията се причинява от смущения на водния поток около лопатките. Смущенията карат водните мехурчета да кипят и да се спукват срещу остриетата, което уврежда повърхността и намалява производителността и също така може да доведе до износване на алумиевите сплави.

Колкото по-малко лопатки има едно витло, толкова по-ефективно е то. По-малкото остриета обаче също ще увеличат „вибрацията“, която ще почувствате. Ето защо витлата с три лопатки са най-често срещаните за лодки с общо предназначение. Подпорите с три остриета осигуряват най-добрата комбинация от производителност, скорост и ефективност. Някои производители създават и витла с четири и пет лопатки, за да увеличат ускорението и да намалят вентилацията. Витлото с четири остриета ще подобри управлението и контрола за приложения с висока производителност. Витлата с пет лопатки са подходящи за тежки водни условия и теглене.

И накрая, материалът е важно съображение за вашето витло. Алуминиевите подпори са чудесен баланс между цена, производителност и издръжливост. Неръждаемата стомана е пет пъти по-здрава от алуминия, което драматично подобрява производителността и издръжливостта. Витлата от неръждаема стомана предлагат по-добро ускорение и е по-малко вероятно да бъдат повредени от удрящи се предмети във водата. Подпорите от неръждаема стомана ще надживеят алуминия многократно.

*Ляво пропелер от нераждаема стомана *Дясно пропелер от алуминий

Как да изберете правилната стъпка и брой лопатки

Преди да се потопите в избора на перка, разберете предназначението на вашата лодка. Помислете за вашата средна скорост, товар и местоположение на плаване. Ако ще използвате лодката за множество приложения, може да се наложи да сменяте пропелерите според нуждите. Изборът на витлото пряко влияе върху оборотите на двигателя и следователно върху неговата работа. Изберете витло, което поставя оборотите на двигателя в средната точка или по-висока от диапазона на широко отворена дроселова клапа (WOT) при нормално натоварване. Този работен диапазон ще се превърне в най-високата налична конска сила от вашия извънбордов двигател. Обърнете се към ръководството за експлоатация на вашия двигател за работния диапазон.

След като разберете работния обхват, консултирайте се с ръководството за избор на пропелер за вашия двигател, за да изберете комбинация от стъпка, номер на перката и материал. Изберете набор от винтове, за да извършите воден тест. Тествайте пропелерите при същите условия, при които обикновено бихте използвали лодката - същото натоварване, екипировка и вода. Задайте ъгъла на тримиране, така че лодката да има оптимална скорост над водата.

За да тествате пропелера, пуснете лодката на WOT(максимална скорост) и наблюдавайте максималните обороти на двигателя на тахометър. Ако оборотите са под препоръчителния работен диапазон, преминете към витло с по-ниски наклонени лопатки(по-малка стъпка). Ако оборотите са по-високи, преминете към витло с по-високи съпка. Всеки инч от размера на стъпката ще промени RPM с 150-200 RPM. Стремете се към средната точка или по-висока от препоръчания работен диапазон. Имайте предвид, че голямата надморска височина ще намали мощността на двигателя, така че изберете по-ниска стъпка, за да постигнете същите обороти, както на морското равнище.

Височината на двигателя също влияе върху работата на витлото. След като намерите правилната опора, регулирайте височината на монтиране на двигателя, за да създадете най-добрия баланс между скорост, маневреност и ускорение. Започнете с антивентилационната плоча дори от дъното на лодката. Повдигайте двигателя с един монтажен отвор наведнъж, докато работата стане неприемлива, и след това го свалете един отвор надолу.

Дръжте резервен пропелер на борда за извънредни ситуации. Една препоръка е да закупите резервно витло, което е с два инча по-ниска стъпка от стандартното ви витло. Това намаление на стъпката е идеално за спортове с теглене, като водни ски, поради по-бавното ускорение и по-високата мощност.
Речник
Задна страна - страната с ниско налягане на перката, която е най-близо до лодката
Кавитация - изпарен въздух, причинен от смущения на водния поток
Чаша (острие) - извитата крива на ръба на острието
Диаметър - ширина на кръга, направен от върховете на остриетата
Лице (острие) - най-отдалечената от лодката страна с високо налягане на острието
Водещ ръб (острие) - ръбът на острието, който е най-близо до лодката
Наклон - разстояние, изминато от витлото за един оборот
Ъгъл - ъгъл между острието и главината
RPM - обороти в минута
Повърхностна площ - общата повърхност на лопатките
Заден ръб (острие) - най-отдалеченият от лодката ръб на острието
Вентилация - въздушни мехурчета около остриетата
WOT - широко отворен дросел
Наименование: пропелер, винт, перка, витло, propeller


При нас може да откриете както оригинални пропелери за Mercury, Yamaha, Honda и др марки. също и пропелери от SOLAS който не отстъпват като качество, ако имате нужда от помощ при избора на винт се свържете с нас ,а също може да посетите нашата секция с пропелери Тук.